Transitiemarketing
Transitiemarketing is een aanpak die organisaties helpt om de bijdrage die ze leveren aan een betere wereld als meerwaarde te communiceren richting alle stakeholders. Dit geeft lange termijn resultaten, onderscheidend vermogen en dus sterke merken. Hierdoor worden organisaties geïnspireerd om op hun beurt ook een positieve bijdrage te leveren. Wat leidt tot een sneeuwbaleffect dat de samenleving in de goede richting beweegt.
Voorbeeldfunctie
Merken en individuen die zichzelf zien als duurzame en inspirerende krachten en zich inzetten om een blijvend verschil te maken voor zowel de huidige als toekomstige generaties zijn een voorbeeldfunctie voor anderen. Deze merken nemen hun rol serieus en zijn een bron van inspiratie. Ze streven ernaar om samen te werken met anderen die dezelfde visie delen: ze zijn transitiemarketeers.
Sneeuwbaleffect
Transitiemarketing kan op vele manieren worden ingezet, bijvoorbeeld door het te koppelen aan de SDG’s (Sustainable Development Goals). Recentelijk is er bijvoorbeeld een nieuwe SDG 18 Sneeuwbaleffect geïntroduceerd. Samen kunnen we stappen zetten voor een betere toekomst en wereld, elkaar inspireren om impact te maken en dat kun je visualiseren met het sneeuwbaleffect.
Naast de SDG’s zijn er ook talloze andere goede initiatieven, zoals MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen), sociaal ondernemen en de hele energietransitie vraagt ook om vele acties. Voor al deze zaken kan transitiemarketing worden ingezet: anderen inspireren met hun verhaal om bij te dragen aan een betere wereld!
Projecten
Transitiemarketing is voor ons geen loze kreet! Ter inspiratie tonen we hier een aantal van onze projecten die een positieve bijdrage hebben opgeleverd en impact hebben gemaakt.
Zij gingen jullie al voor
Transitiemarketing is een groeiende beweging die steeds meer sectoren beïnvloedt. Hier een aantal voorbeelden van organisaties die daarmee aan de slag zijn gegaan.
Inspirerende voorbeelden van anderen
ASN Bank, de duurzame bank sinds 1960
ASN Bank is een Nederlandse bank die zich inzet voor een duurzame wereld. De bank werd in 1960 opgericht door een groep mensen die zich zorgen maakten over de negatieve…
YouTubers Mark Rober en Mr. Beast halen Plastic uit de Ocean met Team Seas
In oktober 2021 lanceerden de YouTube-sterren Mr. Beast en Mark Rober de campagne Team Seas. Het doel van de campagne was om 30 miljoen dollar in te zamelen om 30…
Tony’s Chocolonely eerlijk handel in chocolade
Tony’s Chocolonely is een Nederlands bedrijf dat zich inzet voor 100% slaafvrije chocolade. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door Teun van de Keuken, die zich zorgen maakte over de…