In oktober 2021 lanceerden de YouTube-sterren Mr. Beast en Mark Rober de campagne Team Seas. Het doel van de campagne was om 30 miljoen dollar in te zamelen om 30 miljoen pond afval uit de oceanen, rivieren en stranden te verwijderen.
De campagne was een groot succes. In slechts twee weken tijd werd het doelbedrag van 30 miljoen dollar gehaald. In totaal werd er meer dan 33 miljoen dollar opgehaald.
De opbrengst van de campagne werd gebruikt door de organisatie The Ocean Cleanup om onder meer Interceptors in te zetten. Interceptors zijn schepen die afval uit de oceanen filteren. Tot op heden is er al meer dan 15 miljoen pond afval verwijderd met behulp van de Interceptors. Dit afval bestaat onder meer uit plastic flessen, blikjes, visnetten en ander afval.
De campagne Team Seas heeft aangetoond dat YouTubers een belangrijke rol kunnen spelen bij het oplossen van wereldwijde problemen. Mr Beast en Mark Rober hebben met hun campagne een groot publiek bereikt en mensen geïnspireerd om zich in te zetten voor een schonere planeet, dit is hoe je vanuit intrinsieke motivatie andere inspireert om ook een bedrage te leveren. Dit richting je doelgroep communiceren valt ook onder transitiemarketing.
Je kunt nog steeds doneren, elke euro is 450 gram plastic uit de ocean. https://teamseas.org/